Vaccination af hund

Hvor tit skal min hund vaccineres?

Det korte svar er at det afhænger af hvad din hund skal beskyttes imod

Vær opmærksom på at det især er unge og gamle hunde der rammes hårdest når der er sygdomme i området.

Det er også vigtigt at beskytte hunde med smittekontakt til andre hunde (i f.eks. pensioner, hundetræning, udstillinger og hundeskove).

I Danmark anbefales det at vaccinere hvalpe første gang når de er mellem 7-10 uger med en revaccination igen en måned efter. Derefter skal de vaccineres efter et år. Vi vaccinerer hunde mod i alt 5 sygdomme, og efter de 3 første vacciner skal de vaccineres mod leptospirose og parainfluenza (virus del af kennelhoste) en gang årligt, og hundesyge, leverbetændelse og parvovirus hvert 3. år.

Hvis hvalpe er meget udsatte for smitte (er tæt sammen med mange andre hvalpe og hunde), kan man vaccinere med en hvalpevaccine allerede fra de er 6 uger (mod hundesyge og parvovirus).

Hvis hunden er meget sammen med andre hunde, fx til udstillinger, pensioner, træning el.lign. kan man vælge også at vaccinere den mod bakteriedelen af kennelhoste (Bordetella). Det er nogle dråber, der skal gives i næsen. Der er nogle pensioner, der kræver at hundene har denne vaccine. Her skal der årlig revaccination til.

Hvis du får din hund vaccineret hos os sender vi en indkaldelse når det er tid til næste vaccination.

Rejse til udlandet

Hvis din hund skal til udlandet skal den have et pas og en rabies vaccine. Du kan se mere under "Udlandsrejse med kæledyr"

Det er også en god ide at undersøge om det land du skal til har mange flåter eller andre indvoldsorm end herhjemme. Spørg endelig på klinikken hvis I har spørgsmål.